nurulmuna yem nurul muna yem nurulmunayem
nurulmuna yem nurul muna yem nurulmunayem

13 August 2015

Keluhan pasca kekecewaan.

There are times, when you met people who say the darndest things. 
When they commented on your ways, your beliefs, your stand. 
It's like your heart gets ripped to pieces, stomped on.
Left in a toxicity that needs to be bleached out.
Who knows when you'll get better?
Only time.
And while you're at it, you'll learn.
You'll know how it feels to have your heart hurt.
You'll be careful to not to do so to others, to take care of their heart.
To be better than the perpetrator, not to repeat what they've done to you.

You'll know better.
And you'll be grateful.
Because you've made the pain worth the while.
Because you've acknowledged other people's worth.
So in return, your smile will be more genuine.


06 August 2015

They way you look at me.

"Antara perkara yang membezakan
perbuatan seseorang dengan 
orang lain adalah
niat"

Maka dengan itu, salah satu cara Allah membezakan seorang hambanya dengan hamba yang lain adalah melalui niat.

Assalamualaikum! Jadi, kali ni nak berbicara tentang niat. Sebab dah beberapa kali, aku akan selalu tergelincir disaat mahu melakukan sesuatu. Contohnya, kita akan buat sesuatu perkara tu sebab orang lain yang buat. Kita nak ikut trend, nak jadi macam dia, and niat tu sendiri dah lari sebab bukan nak kejar redha Allah. Scary kan? And rugi. Sebab banyak je benda yang kita nak buat dan kita boleh buat untuk dapat pahala, cuma kena ubah niat tu je. But mostly, kita tersasar sebab kita nak ikut orang lain. Sedih. Dan kadangkala disebabkan niat kita tu sendiri yang tak kukuh, perbuatan kita tu hancur lebur. 

Contohnya, arkitek A dan arkitek B. 
Arkitek A, niatnya untuk membina bangunan adalah untuk menyediakan kawasan yang selesa untuk ummah. Jadi niatnya yang utama, untuk Allah.
Arkitek B, niatnya untuk membina bangunan adalah kerana tendernya besar dan lumayan, jadi dapatlah dia mengukuhkan kedudukan ekonomi dia. Niat utama? Individualistik.
Kalau bangunan arkitek A runtuh, setiap usaha dia untuk membina bangunan itu kembali adalah pahala. Sama ada dia berjaya atau tidak, dia tetap akan mendapat pahala. Pada saat dia menanam niat itu sendiri sebelum berusaha pun, dia telahpun mendapat pahala. 
Kalau bangunan arkitek B runtuh? Dia cuma mendapat kerugian. Dan mungkin dia akan terus mengejar tender atau projek lain yang akan mendatangkan keuntungan yang tak pasti...

Jelas kan? Niat itu sendiri umpama insurans yang akan membuatkan kita selamat dan tetap utuh walaupun pada zahirnya semuanya musnah. Tapi kita ada Allah. Automatisnya, kita telah dijaga dari awal. Dan keuntungannya bukan pada Allah, tapi untuk diri kita sendiri ^_^

Jadinya. Refresh niat dalam setiap langkah kita. Bukan mudah, tapi ianya adalah usaha dan walau sekecil mana pun usaha kita, kalau kerana Allah, insyaAllah pada pandanganNya ianya amat bermakna.

Insya Allah. Yosh! Peringatan untuk diri sendiri, beratnya. Sebab dah tulis, kena lah buat. Jangan tak buat. Kalau tergelincir, ingatlah. You are not alone. He's looking upon us all the time :') 

InsyaAllah. 

04 August 2015

"Rise, not because you’re strong, but because He’s your strength."


Perasaan.
Kadang kita yang merasakannya merasa lemas dan rimas.
Atau adakah kita terus memilih untuk lemah dan hanyut dalam rasa yang sebenarnya kita mampu untuk kawal?

Kerana bukankah telah Dia janji?
Laa yukalli fullahu nafsan illa wus'aha.
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. 
Al-Baqarah - 2:286

Sedih, bukan?
Namun bersabarlah hati-hati yang bergelora. 
Bersabar dan bertaubatlah akan yang telah lalu.

Susahnya...

Ya rabbi, ampunkan aku.
Aku tahu, banyak khilafku. 
Hanya Engkau yang mampu menilai betapa besar khilafku.
Betapa banyak jurang antara apa yang telah Kau bataskan dengan perbuatanku.

Sesungguhnya hanya diriMu lah yang kami sembah dan tempat kami memohon pertolongan...
Moga Kau kurniakan kekuatan untukku lawan walaupun aku acapkali gagal dan tewas :'(



03 August 2015

You bleed just to know you're alive.

Wohaaa what's with the title? Nothing, ignore it. I've come up with a resolution to write at least 400 words in this blog, daily. Well, duh. Daily is my maximum goal, but someone wise once said,
Shoot for the moon, even if you fail, you'll land among the stars.
It's true right? Well even if I can't post anything, my drafts folder is full of, well, drafts. Heheh. I can recycle them! Hmm. Smart move. Well, I used to be scared to even set any goals on anything. But I finally understand when they said Allah's blessings are everywhere. Innit? Hahah. You might lose something, but you will gain something else. Pengorbanan. He will provide you with something better. And it could be that you did not even lose something that you think you've lost. It might be that Allah is actually holding it back for you and He'll give it back to you when you're ready. Just put your trust in Him, everything will be better. Whoa, saying stuff like that sure is easier than done, eh? But hey, no harm will ever come from being positive and optimistic :) 

The uni had been kind these days. I can breathe, I started to be more comfortable with my surroundings, and I vow to manage my time better. I made some cool friends. But there's one condition. No more doing useless things. I know, New Zealand man! Have fun once in a while! But hey, I came here to study. And to change myself. To make my dad proud. And NZ or not, you still gotta do what you gotta do, mate. Don't be selfish! *I'm basically giving myself a pep talk here, heh.* You're gonna go back and you have to be among those who put action to the word "change". The country, the youth. And I've met a lot of inspirational people here, mostly my seniors. They are so committed to do things for the better, they are selfless, they are very organized. How to be like that meh? There's so many things to be done but there is always room for improvement no? Yes. 

And who says being serious and growing up is no fun? 

WHOA DID I JUST TYPE ALL THAT? 

*pandang jari sendiri*

Okay, gua dah matang. Nak nangis jap mengenang jahiliah yang bertapa dalam diri selama ini.

Bye assalamualaikum, 
See you tomorrow insyaAllah.